annemijnopreis.reismee.nl

IK LEEF!

Namaste!


Mero naam Anita ho. (Mijn naam is Anita; mijn nepalese naam. Maar waar is mijn sjonnie?)


Daar ben ik dan! Twee voeten op Nepalese bodem. Ik schrijf dit vanuit een krakkemikkig internetcafe waar je nog geen 0,50 cent per uur betaalt. fantastisch. Naast me zit een vrouw, ik denk stiekem, te skypen met haar vriend. Mensen showen hun affectie niet openlijk.


Ik zal proberen kort te zijn, maar dat is lastig met zoveel indrukken in een paar dagen!


Mijn reis verliep goed gelukkig. Het kostte me meer moeite om afscheid te nemen van pap, mam en Maarten dan ik dacht. Diederik had ik thuis al gedag gezegd, maar toen realiseerde ik me nog niet helemaal waar ik aan begon! na wat gestress met inchecken en bagage kon ik dan toch richting mijn gate. Ik ontmoette hier een van de enige niet Indiase personen, annemieke, die ook naar Nepal ging. Dat was fijn, want me moesten beiden overstappe in Delhi. Ik het vliegtuig kwam mijn nachtmerrie uit; ik zat naast een dikke, lompe Indiase man die constant z' n keel schraapte enzijn neus optrok. Delightful.


Gelukkig ging het overstappen goed. Ik heb hartelijk moeten lachen om de manier waarop ik mijn boardingpass moest bemachtigen. Er was een soort van aapachtig indiaas mannetje die door het gebouw rende en iedereen opbelde en uiteindelijk kwam hij dan met mijn felbegeerde oranje papiertje. De douane leek wel een lego bouwpakket, maar schijnbaar werkte alles. Ik kwam hier nog een vrouw tegen die aan mij vertelde dan ze zichzelf ' very bad' vond. Ik weet nog steeds niet of ze het over India had, of over haar eigen cheekyness. En het accent!!! Daar moest ik aan wennen. ZO ZO SNEL.


In nepal voelde ik direct de hitte toen ik werd vervoerd van het vliegtuig naar de aankomst ' hal' (20m2). Met alle passagiers in een stikheet busje was een interessante ervaring. GELUKKIG was mijn bagage er snel en er waren meteen veel behulpzame Nepalezen die mij vertelden waar ik heen moest. Na de opdringerige taxichauffers te hebben afgewezen vond ik de man die me naar het huis bracht. Hij vroeg op een fooi, euro' s waren ook oke. Hij voegde er nog aan toe dat hij het liefste briefgeld wilde. De aap.


De transfer was erg. tja. interessant. En vooral overwhelming. WAT EEN DRUKTE. Ik kon het ervaren vanuit een kleine witte suzuki, zonder riemen en inclusief bewegende stoelen. De chauffeur reed met een hand terwijl hij ongeveer zijn hele kenniskring belde met de andere hand.


Het gastgezin is erg aardig. Rajesh is een intelligente man met veel mooie quotes en levensspreuken die je zeker aan het denken zetten. Zijn vrouw, die wij ama (mama) noemen was erg blij met de cadeautjes en was erg enthousiast over de foto's die ik vandaag liet zien. (mama; ze vond je erg knap met mooie ogen, papa; je lijkt op me, opa; u lijkt chinees en ziet er ook uit alsof u veel humor heeft, maarten; je ziet eruit als harry potter en een filmster, diederik; je bent schattig)


Ik heb Michael (napali name=madan) ontmoet uit australie en anne (nepali name=anju) uit duitsland. met haar deel ik een kamer en ze is erg aardig. Ik ga ook met haar naar het weeshuis dus dat is fijn! Met zijn drieen volgen wij de orientatieweek. Wel zielig voor anne is dat haar bagage kwijt is geraakt. Ik heb haar mijn spullen geleend en vanmiddag komt haar bagage gelukkig.



Eeen paar hoogtepunten van de afgelopen dagen;


- met je handen eten; niet te doen en ik ben nog slomer dan ik al ben.


- douchen onder een koude kraan.


-op de grond eten, op een laag krukje


-taalles, gerbuiken en gewoonten leren; superinteressant


-met handen en voeten communiceren met de oma in het huis


- niet over een hond mogen stappen ,zelfs als hij voor de deur ligt. je moet hem wegduwen.


-mensen staren; HEEL VEEL


-verdwaald raken in het donker met anne; maar een man van een winkel belde rajesh en rajesh haalde ons op. We maakten een foto van de winkelman en hij was zo trots dat hij wilde dat ik hem mail! Ik zag net dat hij al had gemaild (hello this is yoshi, how are you?)


- anne die duits tegen me praat soms, omdat ze even niet doorheeft dat ik nederlands ben


-over cultuurverschillen praten met allerlei mensen. heel leerzaam


-net kleding laten aanmeten; een prachtige stof op maat. natuurlijk werd ik het meest aangetrokken door een stof die net iets duurder was dan de rest -_- Maar nog steeds niet duur. Ik denk dat het straks inclusief handmade tailoring 25euro kost. ben benieuwd naar het resultaat.


- het dagboek dat ik kreeg van pap en mam. PRACHTIG. En vol met lieve brieven van iedereen. ik heb er een paar gelezen maar ik kon het niet echt aan op de eerste dag, ivm heimwee. Bij het eerste gedicht sprongen de tranen in mijn ogen. Heel hel erg bedankt iedereen die iets heeft geschreven; ik beloof jullie dat ik het later lees. Ik heb die van marit en roos gelezen en heel heel hard moeten lachen. Wat een lieve brieven; ze betekenen nu al veel voor me. Dit boek is precies wat ik nodig heb wanneer ik me wat minder ga voelen.


Qua gezondheid gaat het goed. Ik was eerst een beetje misselijk; maar rajesh vertelde me dat ik meer moet drinken, omdat het zelfs voor de nepali erg heet is. Ik heb wel wat last van kortademigheid gehad, dat heeft te maken met wandelen in de zon en dampige lucht. Hopelijk wordt het beter. Slapen ging eerst moeilijk, door alle geluiden en honden (ze zijn overal!!!) Maar vannacht ging het al veel beter.

Toch een lang verhaal haha. Ondanks dat het slechts een fractie is. Het is zo mooi hier!


Heel veel liefs,

Annemijn

ps; voor het thuisfront; ik heb wat problemen met mn telefoon en nepalese nummer. Ik heb het test-sms' je toch ontvangen trouwens. Ik denk dat ik verlopig af en toe een mailtje stuur of een sms' je als het lukt. Geen bericht-Goed bericht zullen we maar zeggen. Weet dat het goed met me gaat :) Misschien kunnen we zaterdagochtend skypen, dat hangt even af van de planning. Ik laat het weten! Extra kusjes voor jullie

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!